Ervaringen van cliënten
Bij de afronding van een traject vraag ik cliënten of ze iets willen opschrijven over hoe ze het traject hebben ervaren en wat ze eraan hebben gehad, zodat jij als je hulp zoekt een idee krijgt van ervaringen van mensen waar je misschien wat in herkent. In de titel vind je de klacht of hulpvraag.
Rouw, omgang met boosheid
"Ik kan op een andere en voor mij totaal nieuwe manier naar mijn gedrag en emoties kijken en ik begrijp waar het vandaan komt."
Vrouw (46 jaar)
Door een recente verlies ervaring merkte ik, naast rouw, steeds meer last van boosheid waar ik de vinger niet goed op kon leggen.
Ik kwam de website van 'De Werkplaats PST' tegen en voelde bij het doorlezen al direct een klik en daarbij vond ik het prettig dat er geen verwijzing nodig is en er geen wachttijd is. Na een telefoontje kon ik al snel terecht voor een kennismakingsgesprek en vervolgtraject. Tijdens de gesprekken merkte ik dat de website een duidelijke afspiegeling geeft van wat Bart te bieden heeft.
Bart is oprecht geïnteresseerd, neemt rustig de tijd, stelt intuïtief goede vragen, vraagt door en tekent waar nodig een verduidelijkend plaatje op het bord.
Het traject heeft mij opgeleverd dat ik op een andere en voor mij totaal nieuwe manier naar mijn gedrag en emoties kon kijken en nu ook begrijp waar het vandaan komt.
Ik vond het verrassend om te merken dat zaken uit mijn verleden, door er op een nieuwe manier aandacht voor te hebben, meer impact hebben op het heden dan ik had gedacht. Door er op een andere manier naar te leren kijken lukt het mij inmiddels veel beter om mijn emoties te begrijpen en voelt het lichter aan.
Bart dank je wel!
Wakkerliggen van kritiek
John, 41 jaar
Ik ging naar Bart omdat ik relatief kleine dingen enorm groot kan maken in mijn hoofd, zoals het krijgen van kritiek op mijn werk. Hier lig ik dan wakker van, waardoor ik steeds vermoeider raak en het werkplezier verlies. Met Bart hoopte ik te achterhalen hoe het komt dat ik op zo'n manier reageer en wat ik daaraan kan doen.
Bij de kennismaking had ik al snel een goed gevoel. Bart is iemand die oprecht in je geïnteresseerd is, aandachtig luistert en van daaruit de juiste vragen weet te stellen. Hierdoor vielen er tijdens het traject steeds meer puzzelstukjes op hun plaats. Momenten in het dagelijks leven die voorheen moeilijk voor mij waren, herken en begrijp ik nu. Ik heb verschillende 'tools' gekregen om hiermee om te gaan, zodat ik sterker in mijn schoenen sta.
Drugsverslaving, eenzaamheid en depressieve gevoelens
"Het traject heeft met handvatten gegeven die ik elke dag bij me zal dragen"
Dana, 20 jaar
Toen ik aan het traject begon, zat ik in een moeilijke periode. Ik kampte met mentale problemen, was voortdurend vermoeid, had geen motivatie en haalde weinig plezier uit dagelijkse dingen. Daarnaast had ik een drugsverslaving waar ik enorm mee worstelde. Ik voelde me depressief en alleen.
Eerlijk gezegd stond ik in het begin dubbel tegenover het traject, ik wilde helemaal niet stoppen met gebruiken en ik geloofde niet dat erover praten me verder zou helpen.
Vanaf de start voelde ik me prettig bij Bart. Hij wist me steeds op een respectvolle manier uit te dagen om dieper in mezelf te kijken en kritisch te zijn, zonder dat ik me beoordeeld voelde. Dat gaf me ruimte om eerlijk te zijn, zelfs als het moeilijk was. Ik heb het traject als veilig, professioneel en enorm waardevol ervaren.
Wat me vooral heeft verrast, is hoe snel ik een sterke, professionele band met Bart kon opbouwen. Na slechts een paar sessies voelde ik me al vrij genoeg om dingen te delen die ik anders aan niemand durf te vertellen. Dat vertrouwen gaf mij een enorme basis om stappen te zetten. Het zorgde er zelfs voor dat ik eigenlijk niet wilde dat er een einde kwam aan het traject, ondanks dat ik al mijn doelen al behaald had.
Het traject heeft me ontzettend veel opgeleverd. Mijn motivatie is terug; ik ervaar weer plezier in het leven en voel me energieker en ook gebruik ik geen drugs meer. Maar eigenlijk nog veel belangrijker, wat helemaal niet mijn doel was toen ik begon aan het traject: ik heb mezelf veel beter leren kennen, waarom ik ben wie ik ben, maar vooral dat het oké is om te zijn wie ik ben. Het heeft mij handvaten gegeven die ik elke dag bij mij zal dragen en die mij altijd zullen helpen om verder te groeien.
Afgevlakt gevoel, geen verbinding met mezelf
"Meer rust, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen"
Man, anoniem, twintiger
De aanleiding om het traject te starten was dat ik me niet in verbinding voelde met mezelf en mijn bewustzijn. Hierdoor vertoonde ik gedrag dat mij belemmerde en waar ik eigenlijk niet achter stond — zowel in mijn werk als in mijn privéleven. Mijn gevoel was afgevlakt, en ik stond ver af van mijn innerlijke zelf.
Ik begon het traject met een open blik en frisse moed. Na de kennismaking met Bart voelde ik me direct op mijn gemak. Ik had het idee dat dit de juiste plek was om dit proces aan te gaan. Aangezien ik al langere tijd met hetzelfde probleem worstelde, vond ik dat het hoog tijd was om hier serieus mee aan de slag te gaan. Ik startte het traject met hoop en vertrouwen.
Bart heb ik ervaren als een rustige en prettige persoon die echt naar je luistert. Hoewel hij aangaf nog niet lang werkzaam te zijn in de praktijk, was dat voor mij totaal niet merkbaar. Hij werkte persoonlijk en tegelijk professioneel. Bij Bart had ik het gevoel dat ik alles kon zeggen. Ook als ik moeite had om mijn gevoelens of gedachten onder woorden te brengen, voelde hij toch goed aan wat ik bedoelde.
Het traject zelf heb ik als waardevol en verdiepend ervaren. We keken niet alleen naar het probleem in het hier en nu, maar ook naar de mogelijke oorzaken ervan. Daar had ik zelf nooit eerder zo bij stilgestaan, maar het gaf veel helderheid en heeft bijgedragen aan een succesvolle afronding van het traject.
Wat me vooral heeft verrast, is hoe vlot ik door het traject ben gegaan. We hebben uitgebreid stilgestaan bij mijn verleden — van mijn jeugd tot het heden — en besteedden aandacht aan ieder detail. Dat heeft me veel inzicht gegeven in waar mijn belemmeringen vandaan kwamen en hoe ik daarmee om kan gaan.
Het traject heeft mij meer rust, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen gebracht. Ik sta steviger in mijn schoenen en voel me meer in contact met mezelf.
Opnieuw je weg vinden na een verbroken relatie
"Ik ben blij met alle hulp die ik heb gehad"
Bob, dertiger
Na het stranden van een relatie van meerdere jaren in een diep gat beland. Veel zaken uit het verleden kwamen tegelijk aan bod. Was erg neerslachtig en het werd me allemaal te veel. Ik vond het moeilijk om me over te geven aan het idee dat ik met therapie geholpen kon worden.
Maar was dermate hopeloos, dat ik wel moest.
Het was heel fijn dat er een structurele aanpak was, en dat je je verhaal kwijt kon. Het is verrassend dat dingen uit het verleden, bepaalde patronen, zo’n grote invloed hebben op je reactie bij dergelijke situaties.
Ik ben erg blij met de oefeningen die ik heb mee gekregen om mezelf uit deze negatieve spiraal te helpen. Ik ben blij met alle hulp die ik heb gehad. Had het zonder niet gered.
Omgang met emoties, stress en vermoeidheid
"Bart verstaat de kunst erg goed te luisteren"
Remko (50 jaar)
…..Op een gegeven ogenblik leek het bij mij of vele (psychische) problemen opeens een grote berg werden. Toen besloot ik om therapeutische hulp te gaan zoeken. Na zorgvuldig zoeken kwam ik uit bij Bart. Zijn achtergrond en ervaring als therapeut interesseerde me, omdat hij een pragmatische en directe aanpak heeft. Nadat we een positieve kennismaking hadden gingen we beiden ‘aan de slag’ met elkaar totdat ik aangaf zoveel goede (psychologische) hulp en zelfinzicht en relativeringsvermogen had gekregen om zelf/alleen weer verder te kunnen.
Bart verstaat de kunst erg goed te luisteren, de ‘angel’ uit je verhaal te halen en terug te geven of hij het goed begrepen heeft. Hij doet dat meer als iemand die naast je staat (als coach) en niet als belerend therapeut. Vervolgens leerde ik door zijn reflectie (aangevuld met begrijpelijke schematische plaatjes) op mij dat een aantal persoonlijke eigenschappen me ‘in de weg stonden’. Inzicht in mijn eigen persoon en een andere zienswijze op situaties die knellend voor me waren hielpen, me door middel van Bart’s doeltreffende werkwijze verder …de berg weer af!
Nadat ik aangaf dat ik mijn eigen problematiek onder ogen zag en er ‘anders’ naar kon kijken (door reflectie) en naar handelen gaf Bart aan om ook te ‘borgen’ dat het geen geleerd is ook voor de nabije toekomst beklijft. Voor mij is dit bewuster worden van de manier waarop je naar ‘onvrede’ kijkt. Vanzelf komt dan de positiviteit weer terug!
Bart, nogmaals bedankt. Ik raad andere mensen die therapeutische hulp zoek op een ‘pure’, eerlijke en professionele wijze Bart van harte aan.
Ik eindig met een zin uit het muzieknummer OLV van Tourist le MC wat me aansprak in dit verband. “Hebben we pijn nodig, om gezondheid te koesteren